خانه » اخبار » نمایشگاه خانم افسانه پلویی

نمایشگاه خانم افسانه پلویی

علی‌اکبر لبافی، ۲۴ آذر ۹۶

نمایشگاهی از کارهای خانم افسانه پلویی با تکنیک فوتومونتاژ و عنوان – سکوت ماضی- از امروز ۲۴ آذر تا سه‌شنبه ۵ دی همه روزه دایر است.

نگارخانه آتبین واقع در خیابان ولی عصر، کوچه خاکزاد- جنوب پارک وی-  پلاک ۴۲،  در ساعت‌های ۴ تا ۹ عصر پذیرای علاقمندان به کارهای فوتومونتاژ و کارهای خانم پلویی است.

فوتومونتاژ چیست؟

فتومونتاژ (به انگلیسی: Photomontage) نوعی تکه چسبانی با عکس است. گاه، عکس‌های مختلف را چنان دقیق به هم مربوط می‌کنند که گویی عکسی بطور عادی با دوربین گرفته شده است. گاهی از عکس ترکیبی نیز عکاسی می‌شود تا عکس نهاییِ یکدستی حاصل آید. تکنیک مشابهی نیز در نرم‌افزارهای ویرایش عکس بکارگرفته می‌شود (ویکی‌پدیا).

فتومونتاژ  با کلاژ متفاوت است . کلاژ (تکه چسبانی) شیوه‌اى است که در آن نه تنها عکس بلکه مصالح مختلفى از قبیل مقوا، بریده روزنامه، پارچه، عکس، اشیاء و … روى سطح بوم یا هر زمینه‌ی دیگر چسبانده مى‌شود و یک ترکیب‌بندى ایجاد مى‌کند.

اما تعریف فتومونتاژ به گفته‌ی استاد هادی شفائیه “جمع آوری مصالح و عناصر مختلف و مجزا بوسیله یک روش عکاسی‌ست”.

این جمع آوری و ترکیب برای رسیدن به یک ترکیب‌بندی خاص است که حاصل نگاه و اندیشه‌ی خلاقانه‌ی سازنده‌ی اثر می‌باشد. گستردگی و تنوع دامنه‌ی این سبک و دسته‌بندی عکاسانه و وجود امکانات و نرم افزارهای کامپیوتری به سازنده اثر این امکان را می‌دهد تا تخیلات ورویاهای خود را به‌صورت یک اثر عکاسانه در این دسته‌بندی ارائه دهد. (طراحان خلاق)

فوتومونتاژ تکنیکی است که عموما توسط طراحان گرافیک برای ساختن یک تصویر ناب و خلاقه استفاده می‌شود. در این تکنیک هنرمند با برش و چسباندن چند عکس به ساخت مناظری بدیع و نو دست پیدا می‌کند و عموما هم این آثار با بهره‌گیری از ابزارهای گرافیکی مانند ادوبی فوتوشاپ ساخته می‌شوند. در ساخت فوتومونتاژ ایده  یکی از مهمترین مواد اولیه برای هنرمند در کنار تسلط برفوتوشاپ به شمار می‌رود.(کانون گرافیک پرشین بلاگ)

به عقیده من فتو مونتاژ، فتوکلاژ و عکس‌های ترکیبی در جامعه‌ی عکاسی حال حاضر ایران مقوله‌ای‌ست که پذیرش و مقبولیت و مشروعیتش به عنوان دسته‌بندی‌ای از هنر خلاقانه‌ی عکاسی مهجور مانده است. مسابقات عکاسی بسیاری را می‌بینیم که در آیین‌نامه شان دستکاری و ترکیب در عکس را غیر قابل پذیرش عنوان می‌کنند و یا در صورت عدم ذکر ممنوعیت در آیین‌نامه، با دیده‌ی تردید در پذیرش این دسته عکس‌ها عمل می کنند و یا ممکن است فقط در صورت عدم تشخیص ترکیب و دستکاری عکس، عکسی را در مسابقه بپذیرند. این جفا به این دسته‌بندی جوان در عکاسی و سوق دادن عکاسان به عکاسی مستند است و به گونه‌ای شاید نادانسته باعث می‌شود استعدادهایی را شکوفا نشده  بخشکاند.

این هنجار در جامعه‌ی عکاسی ایران شاید با گذشت زمان اصلاح شود و شاید این دسته‌بندی عکاسی در سال‌های آینده با تاکید بر موجودیتش امکان حضور رسمی و مشروع بیابد و با تغییر داوران و اساتید حاکم برفضای عکاسی ایران و تحول در سلیقه‌ها همچنان که باحضور اشخاصی در تیم داوری بعضی جشنواره‌ها دیده‌ایم مسابقات و جشنواره‌هایی را با موضوعیت مستقلش شاهد باشیم.(طراحان خلاق)

مقدمه‌ی خانم افسانه پلویی درباره آثار ارایه شده در نمایشگاه

پنجره را لغت‌نامه می‌گوید: دریچه‌ای بر دیوار که از آن به بیرون نگرند.

در تعریف چشم نیز گفته‌اند: آن جزء از بدن انسان و حیوان که بالای آن ابروست و آلت دیدن است.

اما در طول تاریخ تمدن و باور انسان، چشم‌ها هیچگاه فقط عضو دیدن نبوده‌اند. چشم‌ها با اساطیر و خدایان ترکیب شده‌اند و گاه، چشم‌ها نماد خدایانند. خدایانی که همه چیز را می‌بینند و همه چیز را می‌دانند. تندیس‌های خدایان بین‌النهرین، همگی دارای چشمانی درشت، خیره و پرنفوذند. در تمدن مصر، چشم‌ها همه جا هستند؛ حتی روی تابوت‌ها، تا مردگان راه جهان پسین را بیابند. شیوا خدای هندویی نیز چشم سوم عمودی‌اش به همه چیز داناست. می‌توان گفت شاید پنجره در بنا همان چشم است؛ بینا به جهان اطراف، و هر آنچه از نور و گرماست، به داخل رهنمون.

پنجره و چشم واسطه‌هایی شفاف‌اند، در مرزِ مفهوم‌ِ درون و بیرون. نظرگاهی برای آنچه این طرف دیوار و تن است و آنچه آن طرف. حدفاصلی بین دو جهان آشکار و نهان.

در نظرم این دو شباهتی ناگسستنی دارند. همین باور بود که مرا به درون آدم‌ها و کشف جهان پنهانشان کشید. آدم‌هایی که می‌شناختم و می‌توانستم از دریچه‌ی دوربینم به چشم‌هایشان خیره شوم. هر کدامشان داستانی پشت آن پنجره‌ها داشتند که در هر اثر به زبان تصویر گفته‌ام.

انتخاب عدد بیست و چهار برای تعداد آثار هم واجد معنا بوده‌است. بیست و چهار نفر به نشانه‌ی بیست و چهار ساعت؛ یک روز استعاره از یک عمر. عمری که در قصه و روایت و نگاه و سکوت می‌گذرد…

در میان چهره‌ها به جز دوستان و آشنایان، بستگان درجه ۱ خانم پلویی را نیز می‌توان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید