خانه » برگجونی ها » تبارنامه خاندان اثباتی(بخش سوم و پایانی)

تبارنامه خاندان اثباتی(بخش سوم و پایانی)

علی‌اکبر لبافی- اردیبهشت ۹۹

با دو بخش قبلی طایفه اثباتی قبلا آشنا شدید. اکنون بخش سوم این طایفه که بخش آخر است ارایه  می‌شود.

در بخش اول ضمن تشریح کلیاتی درباره طایفه اثباتی، سرشاخه محمدتقی معرفی شد. در بخش دوم سرشاخه‌های علیرضا و آقاجانی از طایفه اثباتی معرفی شد و در این بخش سرشاخه علی‌احمد و چند حلقه گمشده و افرادی از طوایف دیگر که به دلایلی نام طایفه اثباتی را در شناسنامه دارند به آگاهی شما خواهد رسید.

آقای آذری‌مهر معتقد است نیای طایفه اثباتی از سربداران خراسان بودند که همراه افرادی دیگر به منطقه مازندران و روستاهای لواسان مهاجرت کردند. از سوی دیگر معتقد بودند این افراد اغلب درویش مسلک بودند. جالب است در همه‌ی خانواده‌های طایفه با نام‌هایی بر می‌خوریم که با پیشوند شیخ در اسناد ثبت شده‌اند. یکی از قدیمی‌ترین اسناد که مربوط به حدود ۲۲۰ سال قبل (اواسط پادشاهی فتحعلی شاه) است از شیخ ‌علی‌احمد نام برده است.

طایفه اثباتی عموما مذهبی بوده‌اند. اما شواهد نشان می‌دهد مذهب آنان واجد تعصبی که در دیگر افراد مذهبی روستا شاهد هستیم نیست. به عبارت دیگر شاید بتوان بین مسلک مشایخ و ملایان در روستا تمایز قایل شد. جالب است سرمنشا طایفه طوسی نیز که در اصل و ریشه (خراسان) همسایه طایفه اثباتی بوده و در روستا نیز با هم حق همسایگی دارند، فردی به نام شیخ‌علی بوده است. اما شیخ‌پروری در طایفه طوسی برخلاف طایفه اثباتی تداوم نیافت و گرایشات به ظواهر دین و برپایی مراسم دینی در این طایفه از طایفه اثباتی هم کمتر مشاهده می‌شود.

۴- سرشاخه علی‌احمد از طایفه اثباتی

یکی از شاخه‌های بزرگ طایفه اثباتی، شاخه شیخ علی‌احمد است که به لطف اسناد باقی‌مانده شناخته شده‌اند. چرا که بر خلاف آنچه در اسناد به دستمان رسیده، عملا حضور افراد این خاندان را در برگجهان شاهد نیستیم و درواقع این خاندان در روستا بسیار ناشناخته هستند.

از پدر و برادران و خواهران و مادر شیخ علی‌احمد اطلاع موثقی نداریم ولی احتمالا وی فرزند آقامحمد بوده و برادری به نام خداداد داشته است. علی‌احمد در حدود ۲۲۰ سال قبل (حدود سال ۱۲۲۸ قمری) فوت شده است. سلطان‌محمد، عبدالغفار، علی‌نقی، محمدکاظم، هاجرخاتون و حبیبه فرزندان وی بودند. بجز سلطان‌محمد و علی‌نقی از دیگران اطلاعی نداریم. محمدکاظم فرزندی به نام حسن‌علی داشته است. افرادی به نام‌های مهدی‌قلی و مرتضی‌قلی و محمدباقر و فاطمه نیز از اهالی این خانواده هستند که ارتباط‌های آنان مشخص نشد.

 

 

۴-۱- علی‌نقی

علی‌نقی فرزند علی‌احمد دارای چهار دختر و احتمالا یک پسر به نام غلامحسن بود. دختران وی به نام‌های شکرنسا همسر محمدزکی، سکینه‌خاتون همسر اسداله، قمرنسا همسر محمدمهدی و نرجس‌خاتون همسر مصطفی‌قلی بودند.

از ادامه نسل فرزندان علی‌نقی اطلاعی نداریم.

۴-۲- سلطان‌محمد

سلطان‌محمد از معروف‌ترین فرزندان علی‌احمد بوده و مدتی نیز کدخدای برگ‌جهان بود. او علاوه بر این املاک محمدقاسم‌بیک بلگیجانی را سرپرستی می‌نمود. این محمدقاسم پسر صفرعلی و نوه ابوالقاسم بود. از این افراد هیچ اطلاعی نداریم که چه کسانی بوده و از کدام طایفه بودند.

سلطان‌محمد دارای سه پسر به نام‌های اسداله، گل‌محمد، و محمدتقی و یک دختر به نام ام‌کلثوم بود. ام‌کلثوم با ملافتح‌اله اهل افجه (در سال ۱۲۸۱ قمری) ازدواج می‌کند.

۴-۲-۱- گل‌محمد

وی با چه کسی ازدواج می‌کند اطلاعی نداریم. از سرگذشت فرزندان آنها اطلاعی نداریم. ممکن است وی دختری به نام خانم بی‌بی و فرزندی به نام محمدعلی داشته است. در اسناد مشخص است محمداسماعیل فرزند محمدعلی بوده است. از محمداسماعیل نیز اطلاع بیشتری نداریم.

۴-۲-۲- اسداله

وی با دخترعموی خود سکینه‌خاتون ازدواج می‌کند. او دو فرزند به نام‌های عبداله و علی داشت. از سرگذشت فرزندان وی اطلاعی در دست نیست.

۴-۲-۳- محمدتقی (اول)

مشهدی محمدتقی با بگم‌جان (دختر عموی خود- دختر مشهدی علی نقی) ازدواج می‌کند. آنان صاحب سه فرزند به نام‌های استاد حسین‌قلی، محمدزکی و دختری می‌شوند که با محمدعلی ازدواج کرد. از سرگذشت استاد حسین‌قلی و اینکه چرا به وی استاد می‌گفتند اطلاعی نداریم. براساس اسناد موجود یک درگیری بین محمدتقی و فرزند او محمدزکی با آقایان شیخ‌محمود و شیخ احمد فرزندان آقاجانی از شاخه سوم طایفه اثباتی رخ می‌دهد که در آن دست شیخ احمد صدمه می‌بیند و به ازای آن از محمدتقی و محمدزکی غرامت گرفته و مصالحه انجام می‌شود. پی‌گیری این موضوع و حَکَم قراردادن کربلایی علی‌اصغر و ثبت و ضبط مسایل در آن زمان بسیار جالب توجه و عبرت آموز است که چگونه اهالی روستا در میان خود مشکلات را برطرف کرده و خود را وابسته به حکومت مرکزی نمی‌کردند.

۴-۲-۳-۱- محمدزکی

وی با دختر عموی پدرش (شکرنسا دختر علی‌نقی) ازدواج می‌کند و صاحب چهار فرزند به نام‌های زبیده‌خاتون، ام‌لیلا، محمدتقی و محمدیوسف می‌شوند. از زبیده‌خاتون اطلاعی نداریم. ام‌لیلا با عزیزاله فرزند مهدی در سال ۱۳۰۸ قمری ازدواج می‌کند.

فرزندان محمدتقی (دوم)

محمدتقی فرزند محمدزکی و نوه محمدتقی بود و برای جلوگیری از اشتباه، این محمدتقی به عنوان محمدتقی دوم در این مقاله ثبت شده است. فرزندان محمدتقی دوم با نام فامیل زکی‌پور (ماخوذ از نام محمدزکی) ثبت شده‌اند. به نظر می‌رسد محمدتقی با شرف‌نسا دختر مشهدی محمدقاسم ازدواج کرده باشد. وی دارای ۶ فرزند به نام‌های محمدنبی، محمدحسن، ایران، نجمه و دو دختر دیگر بود. محمدنبی دارای دو پسر است که در آلمان زندگی می‌کنند و دو دختر او یکی در تهران و دیگری در قم هستند. از بقیه افراد اطلاعی نداریم.

فرزندان محمدیوسف

محمدیوسف با خیرالنسا لبافی دختر کربلایی حسین‌علی ازدواج می‌کند. آنان صاحب سه فرزند به نام‌های فاطمه، علی‌محمد و حسین‌قلی می‌شوند. پس از درگذشت علی‌محمد فرزند ارشد، فاطمه نیز در کودکی در اثر برخورد سنگی از دنیا می‌رود. چندی بعد نیز محمدیوسف از دنیا رفته لذا حسین‌قلی ۱۲ ساله همراه مادرش رهسپار شمیران می‌شوند. حسین‌قلی در شمیران به پیشه‌وری و فروش میوه و سبزیجات در نزدیکی امام‌زاده صالح پرداخته و با شوکت ذاکری اهل شمیران ازدواج می‌کند و صاحب پنج فرزند می‌شوند.

عباس و رضا پسران و فاطمه و عزت و افتخار دختران آنان هستند. رضا اثباتی در جنگ ایران و عراق به شهادت می‌رسد و در امامزداه چیذر به خاک سپرده می‌شود. عباس دارای لیسانس رشته تعاون و علوم اجتماعی از دانشگاه تهران است و برای پایان‌نامه خود برگ‌جهان را به عنوان موضوع تحقیق انتخاب کرد و نخستین متن تحقیقی درباره برگ‌جهان همین اثر اوست. او برای این تحقیق به همراه برادرش رضا عکس‌های کم‌نظیری از برگ‌جهان گرفته‌اند. عباس با دخترخاله‌اش به نام فرح ناطقی ازدواج می‌کند و صاحب دو فرزند به نام‌های رضا و علی است. رضا مهندس IT و فوق لیسانس شیمی و علی لیسانس مهندسی عمران دارد.

 

 

۵- شاخه‌ی گمنام سبدارها

یکی از شاخه‌های گمنام طایفه اثباتی، پدر برادران شیخ محمد و ملاعبداله است. ما اطلاعی از نام این شخص نداریم ولی ارتباط‌های فامیلی که به صورت شفاهی مرسوم بوده و همچنین محل سکونت و منازلی که از یکدیگر به ارث می‌بردند نشان می‌دهد که این شخص از فرزندان یا بستگان نزدیک آقاجانی بوده است. شیخ محمد و ملاعبدالله دو برادر از طایفه سبدارها که نام فامیل بعضی از آنها اثباتی و بعضی سبدار ثبت شده است. چنانکه از نام این دو بزرگوار هم مشخص است این دو از واعظان و افراد مذهبی روستا بودند. نقل است که تکیه‌کلام یا نخستین کلامی که ملاعبداله بر روی منبر بیان می‌کرد این جمله بود که: اولَ دینِ معرفتُ. از ملاعبداله و فرزندان او اطلاع زیادی نداریم. فاطمه‌نسا دختر ملاعبداله با کربلایی محمود اثباتی ازدواج می‌کند. احتمال دارد ملاعبداله فرزندی نیز به نام غلامحسین داشته است. اینکه ملاعبداله و شیخ محمد برادران یا خواهران دیگری هم داشته‌اند یا خیر، خبری نداریم. در عوض خانواده شیخ محمد شناخته شده‌اند.

اهدای زمین و بنای مسجد سرده توسط این خانواده بوده است. گفته می‌شود ریشه نام طایفه اثباتی از سربدار است و در ابتدا به صورت سربدار (با سکون ر و ب) بوده که به سبدار تغییر یافته است و محله اثباتی‌ها به محله سبداری معروف بوده است. اکنون تنها افراد معدودی از فرزندان شیخ محمد دارای نام فامیل سبدار هستند.

تلاش آقای آذری‌مهر (سبدار) برای تغییر نام مسجد سرده به نام مسجد سربدار (سبدار) در دهه گذشته بی‌نتیجه ماند ولی مشخص نیست با چه فرآیندی نام مسجد سرده به مسجد امام حسین تغییر یافت.

۵-۱- شیخ محمد

وی با زنی اهل اراج به نام نرگس (احتمالا دختر کل محمود اثباتی) که به “آبجی‌جون” مشهور می‌شود، ازدواج می‌کند. حاصل این ازدواج چهار فرزند بود. دو پسر به نام‌های محمدربیع و نصراله و دو دختر به نام‌های آسیه‌خاتون و زهراخاتون. آسیه خاتون همسر یکی از متمولان نیکنامده به نام مش جانسوزخان می‌شود و زهراخاتون که دختری بسیار زیبا بود به همسری مجدالدوله درآمد. شایان ذکر است پیش‌تر خاله زهراخاتون نیز با فردی از قاجاریان ازدواج کرده بود. مجدالدوله همراه و همگام ناصرالدین شاه بود که پس از ازدواج با تومان‌آغا – دختر ناصرالدین شاه – داماد شاه شد. این زن که از دنیا رفت، مجدالدوله زنان دیگری اختیار می‌کند که یکی از آنان زهراخاتون سبدار یا اثباتی است. نام او پس از ازدواج با مجدالدوله به تاج‌الملوک تغییر می‌یابد. از این ازدواج سه پسر به نام‌های مرتضی‌قلی‌خان، مصطفی‌قلی‌خان، و الله‌قلی‌خان به یادگار ماند. مرتضی‌خان دو پسر و یک دختر به نام بهشت دارد که در استرالیا زندگی می‌کنند. مصطفی‌خان دو دختر دارد که در آمریکا زندگی می‌کنند. الله‌قلی‌خان هم پسری به نام کامران دارد که در آمریکاست.

۵-۱-۱- نصراله

نصراله‌خان فرزند شیخ‌محمد با نام فامیل سبدار در دوره رضاشاه ابتدا جزو قشون نظامی و سپس انتظامی (ژاندارمری) بود و به واسطه حرفی که به زن مرحوم محمدربیع می‌زند، و در ادامه نقل خواهد شد، او را مامور اجرای کشف حجاب می‌دانستند. او در خانواده اثباتی معروف به عمو یا دایی نصیر است و گاهی این دو اسم (نصیر و نصراله) سبب می‌شود که دیگران به اشتباه او را دو تن تصور کنند. او با زهرا مخملیان اهل کاشان (و خواهرزاده صفرعلی اثباتی) ازدواج می‌کند. از آنان فرزندانی به نام‌های غلامحسین آذری‌مهر، اسدالله سبدار، و علی‌رضا سبدار به یادگار ماند که علی‌رضا در جوانی درگذشت. اسداله سبدار قایقران مخصوص شاپور غلامرضا بود و غلام‌حسین بازنشسته‌ی بانک کشاورزی و از نویسندگان و شاعران معاصر است که در مقاله‌ای ویژه‌ به معرفی ایشان پرداخته‌ام. نوادگان نصراله‌خان اکنون جزو اساتید دانشگاه‌های معتبر آلمان و آمریکا هستند.

با اسداله سبدار متاسفانه پس از انقلاب برخوردهای قهرآمیز می‌شود و به همین دلیل ایشان سال‌هاست گوشه‌گیر بوده و ارتباط خود و خانواده‌اش را با دیگران محدود کرده است لذا موفق به مصاحبه و دریافت اطلاعات بیشتر از وی و داستان زندگی‌اش نشدم.

حاصل ازدواج آقای غلامحسین سبدار (آذری‌مهر) و فاطمه طوسی یک فرزند پسر به نام حمیدرضا و دو دختر به نام‌های ناهید و نوید است. حمید پس از مرگ مادر مدتی در خانه نصراله‌خان در خیابان دلگشا رفت و سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام شد. او دانش‌آموخته رشته معماری و همچنین شهرسازی در دانشگاههای برمن و اولدن بورگ آلمان است. مدت کوتاهی وی جانشین شهردار برمن فوردر نیز بوده‌اند. او دو فرزند به نام‌های بیتا و کاترینا دارد. ناهید و نوید مدتی همراه پدر در ایران بودند و سپس همراه پدر به خارج از کشور مهاجرت کردند. ناهید دانش‌آموخته رشته‌های ریاضی محض و بیولوژی بوده و در این دو رشته در دانشگاه‌های آلمان و آمریکا تدریس کرده است. وی دو فرزند به نام‌های سارا و مایکل دارد. نوید تحصیلات هتل‌داری و جهانگردی داشته و اکنون سرمهماندار شرکت هواپیمایی امارات است و علاوه بر آن در رشته کاراته استاد است.

۵-۱-۲- محمدربیع

محمدربیع فرزند ارشد شیخ محمد با نام فامیل اثباتی در سال ۱۲۶۹ متولد می‌شود و در ۲۰ اسفند سال ۱۳۵۳ در سن ۸۴ سالگی از دنیا می‌رود و او را در جنوب غسال‌خانه به خاک می‌سپرند. او ابتدا با دختر مشهدی حیدر پلویی ازدواج می‌کند و از وی صاحب دختری به نام سکینه می‌شود. سکینه با آقای شمس کارمند راه‌آهن ازدواج کرده و صاحب چهار دختر به نام‌های زهرا، فاطمه، شهین، فهیمه و پسری به نام علیرضا می‌شوند.

همسر دوم محمدربیع  قبل از ازدواج با محمدربیع، همسر یداله بود و از وی صدرالله و طوبی را به یادگار داشت. وی پس از ازدواج با محمدربیع صاحب سه فرزند به نام‌های محمد، خانم‌جان و فاطمه‌خاتون  می‌شود. خانم‌جان با مشهدی حسین اثباتی فرزند کریم ازدواج می‌کند، فاطمه‌خاتون همسر دوم محمدرضی لبافی می‌شود و محمد با فاطمه‌سلطان دختر اسداله لبافی ازدواج می‌کند. که در این باره باز هم سخن خواهیم گفت.

همسر سوم محمدربیع – خاتون‌جان- دختر عبدالمحمد اثباتی (خواهر کربلایی عبدالعظیم) بود. این ازدواج به زودی منجر به طلاق شد و فرزندی درپی نداشت. خاتون‌جان بعد از طلاق از محمدربیع با صفرعلی اثباتی ازدواج می‌کند.

همسر چهارم محمدربیع به نام ام‌الخاقان کوشکستانی فرزند عباسعلی معروف به ثانی بود. ام‌الخاقان (۱۳۵۷-۱۲۷۹) ابتدا با اسدالله لبافی ازدواج کرد و از وی صاحب سه فرزند به نام‌های فاطمه‌سلطان، علی‌اکبر، و رقیه می‌شود. ام‌الخاقان از محمدربیع صاحب یک دختر به نام عفت (همسر مرحوم اسماعیل لبافی) می‌شود.

ام‌ا‌لخاقان همسر محمدربیع در زمان رضاشاه وقتی قصد رفتن به تهران را داشت، نصراله خان برادر شوهرش می‌گوید: اگر به خانه‌ی ما می‌آیی نباید چادر سرت باشد؛ من مامور ژاندارمری هستم و اگر با چادر به منزل ما بیایی وظیفه دارم تو را تحویل ژاندارمری بدهم. این بود که ام‌الخاقان چارقد و مانتو می‌خرد و هر بار که تهران می‌رفت از آنها استفاده می‌کرد و چادر به سر نمی‌کرد. مدتی بعد هم این قانون برچیده می‌شود و مانتو بدون استفاده ‌ماند.

محمد

محمد اثباتی فرزند همسر دوم محمدربیع متولد ۱۳۰۵ با فاطمه‌سلطان لبافی دختر همسر چهارم محمدربیع که او هم متولد ۱۳۰۵ بود، ازدواج می‌کند. آنان در ۱۳۲۴ صاحب فرزند می‌شوند، به نام غلام‌حسن. غلام‌حسین و پنج دختر نیز برادر و خواهران غلام‌حسن هستند.  فاطمه‌سلطان در سال ۱۳۷۹ در سن ۷۴ سالگی و محمد در سال ۱۳۸۷ در سن ۸۲ سالگی درگذشتند و هر دو در قبرستان کهنه به خاک سپرده شدند. ربیع پدر محمد، شوهر مادر فاطمه‌سلطان بوده و در واقع این زن و شوهر (محمد و فاطمه‌سلطان) خواهر و برادر سببی یکدیگر بودند. در این میان عفت خانم دختر ربیع ( و خواهر محمد) است و در عین حال دختر ام‌الخاقان (مادر فاطمه‌سلطان) است. بنابراین عفت خانم برای حسن آقا هم عمه است، است و هم خاله است.

 

۵-۲- ولی‌اله

دومین حلقه گمشده طایفه اثباتی فردی به نام ولی‌اله است. وی فرزند بی‌بی‌خانم اثباتی(دختر محمدابراهیم کوثری) بوده است ولی از نام پدر ولی‌اله اطلاعی نداریم. بی‌بی خانم پس از درگذشت پدر ولی‌اله با خلیل کوشکستانی(اثباتی) که شرحشان در ادامه خواهد آمد ازدواج می‌کند.

ولی‌اله با طوبی پلویی دختر محمدقاسم ازدواج می‌کند و صاحب دو فرزند به نام‌های رضا و کاظم می‌شود. پس از مرگ ولی‌اله، طوبی با علی‌اکبر کوشکستانی (حاج جده) ازدواج می‌کند.

محمدکاظم با دختری اهل محلات ازدواج کرده و فرزندان وی به نام‌های جواد، جلال، جمال، طاهره و نیره هستند. رضا با دختری اهل سبوبزرگ ازدواج می‌کند و دارای دو پسر به نام‌های مرتضی(روح‌اله) و ولی‌اله و دو دختر به نام‌های طوبی و مریم می‌شود.

 

۶- خانواده‌های با نام فامیل اثباتی از طوایف دیگر

۶-۱- هاشم اثباتی/ پلویی

هاشم فرزند علی از طایفه پلویی بود. وی با بلقیس اثباتی فرزند استادغفور ازدواج می‌کند و صاحب فرزندی به نام حسن  و دست کم یک دختر می‌شود که با عبدالخالق اثباتی ازدواج کرد.

هاشم در جوانی درگذشت و فرزند وی حسن توسط پدربزرگش استادغفور نگهداری شد. لذا در هنگام صدور شناسنامه نام فامیل حسن بجای پلویی، اثباتی ثبت شد. حسن جثه‌ای نسبتا ریز و قدی کوتاه داشت و به حسن مفتولی مشهور بود. وی به دلیل آنکه نام فامیل اثباتی داشته و در محله اثباتی‌ها (احتمالا سهم الارث از پدر بزرگ) سکونت داشت به عنوان فردی از طایفه اثباتی‌ها محسوب شده و کمتر کسی از اصالت پلویی او و فرزندانش با خبر است.

حسن با مریم پلویی فرزند فیض‌اله ازدواج می‌کند و عباس، هاشم، حسین، مهین و شهین فرزندان آنان هستند. وی پس از درگذشت مریم پلویی همسر نخستش، با فرد دیگری ازدواج می‌کند. عباس فرزند ارشد او به واسطه شغل نجاری در روستا چهره‌ای شناخته شده است. مطالب کامل‌تر این خانواده در تبارنامه طایفه پلویی نیز درج شده است.

۶-۲- خلیل‌اله اثباتی / کوشکستانی

اینکه طایفه‌ی اثباتی چه ریشه مشترکی با طایفه کوشکستانی پاده دارند برای کسی مشخص نیست، اگرچه گمانه‌زنی‌های وجود دارد. در این میان نقل قول‌های عجیبی هم وجود دارد که اگرچه غیرواقعی به نظر می‌رسد اما می‌تواند گوشه‌ای از حقیقت را در خود نهفته داشته باشد. بسیار شنیده می‌شود که طایفه اثباتی و کوشکستانی پاده با هم فامیل بوده‌اند. بنده از فردی شنیده‌ام که گفته‌اند مردی در گذشته‌ی دور دو همسر داشت. فرزندان یکی از همسرانش در پاده و فرزندان همسر دیگرش در سرده اقامت گزیدند. فرزندان پاده طایفه کوشکستانی پاده و فرزندان سرده طایفه اثباتی را شکل داده‌اند.

رخدادهایی نیز سبب تشدید این گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فامیل بودن طایفه کوشکستانی پاده و اثباتی سرده شده است. مهمترین آن هم‌پیمان شدن آنها برای کاهش افراد اعزامی برای سربازی بود. در گذشته اعزام سرباز به خدمت وظیفه به صورت طایفگی بود و تعداد سربازها ارتباط نزدیکی با تعداد افراد طایفه نداشت. لذا طایفه کوشکستانی پاده برای اینکه سرباز نفرستد تصمیم می‌گیرد با طایفه اثباتی ادغام شود.

ادغام دو طایفه‌ی کوشکستانی و اثباتی به دلیل مخالفت در همان ابتدا از هم پاشید و به این ترتیب طایفه کوشکستانی پاده با طایفه کوشکستانی روبار ادغام شد. نام فامیل کوشکستانی نیز از طایفه روبار اخذ شده است. اما در این میان افرادی از اهالی پاده نام فامیل خود را اثباتی کردند و بعد از تغییر تصمیم طایفه مبنی بر ادغام با کوشکستانی‌ها آنان نام فامیل خود را از اثباتی به کوشکستانی تغییر ندادند. یکی از این افراد خلیل‌اله فرزند عزیزاله بود.

عزیزاله از افراد طایفه کوشکستانی پاده بود که دارای چهار پسر و یک دختر بود به نام‌های خلیل‌اله، ذبیح‌اله، عباسعلی (ثانی)، حبیب‌اله و ام‌البنین. بدین سان نام فامیل خلیل، اثباتی و بقیه کوشکستانی ثبت شد. جزییات مربوط به این خانواده در تبارنامه طایفه کوشکستانی ارایه خواهد شد ولی در اینجا به خانواده خلیل می‌پردازیم.

خلیل‌اله اثباتی فرزند عزیزاله کوشکستانی با بی‌بی خانم اثباتی (فرزند محمدابراهیم کوثری) ازدواج می‌کند و صاحب چهار فرزند به نام‌های علی‌اکبر، علی‌اصغر، حلیمه (اقدس) و سکینه (آذر) می‌شوند. اقدس ابتدا با قاسم‌علی عطایی ازدواج کرده و صاحب دختری به نام منظر می‌شود و پس از درگذشت همسر اول با ابوالقاسم بیک‌زاده ازدواج می‌کند  صاحب فرزندانی به نام‌های مصطفی، فرح، فریده و فهیمه می‌شود. آذر نیز با آقای حسین آسیون ازدواج می‌کند و محمود تنها پسرشان است.

علی‌اکبر اثباتی / کوشکستانی

علی‌اکبر اثباتی معروف به استاد اکبر بود. وی با مهری(آمنه) اثباتی فرزند محمدحسن ازدواج می‌کند. قاسم، محسن(رضا)، محمدحسن، منصوره (میترا) و ربابه (سهیلا) فرزندان آنها هستند. در طی چند روز مادر و پسر جوان قاسم در چند سال قبل از دنیا رفتند.

قاسم با گلی ازدواج می‌کند. فرزندانشان هانیه و هومن است. هومن از دنیا رفته است.

محسن با لیلا ازدواج کرد و از وی صاحب دختری به نام الهام شد.

محمدحسن با سودابه ازدواج کرد و محمدامین و محمدایمان فرزندانشان هستند.

منصوره با محمد ازدواج کرد و ساره و سمانه و سمیرا حاصل این ازدواج هستند.

سهیلا با عبدالله ازدواج کرد. امیرحسین و سحر فرزندان آنها هستند.

محمدحسن از شاگردان استاد امیرخانی و خطاط و هنرمندی است که تاکنون کتاب‌های متعددی در این ارتباط به نگارش درآورده و مبدع خط تحریری نوین هستند. ایشان در مرمت آثار تاریخی تحصیلات دانشگاهی دارند و مدتی نیز در دانشگاه تدریس می‌نمودند.

علی‌اصغر اثباتی/ کوشکستانی

علی‌اصغر اثباتی معروف به استاد اصغر بود. وی با اقدس (قدسی) گل‌محمدی ازدواج کرده و صاحب فرزندانی به نام‌های ناصر، نادر(فرهاد)، ملیحه، فاطمه(وجیهه)، و مهناز می‌شوند. در یکی از سفرهایی که استاد اصغر برای کسب روزی به دشت مرغاب عزیمت کردند و پس از ۶ ماه دوری از خانواده به خانه برگشتند مهناز که در سنین کودکی بود بر اثر بیماری مننژیت درگذشته بود.

وجیهه با علی صارمی و ملیحه با محمود نیکوکار ازدواج می‌کنند. پس از درگذشت محمود، وجیهه با عزیزاله حسن‌زاده ازدواج کرد. ناصر که راننده وسایل سنگین هستند با پروین علی‌محمدی ازدواج کرد و نسیم، نفیسه، و نصیر فرزندان آنان هستند. نادر با نازی طهماسبی ازدواج کرد و سها و سحورا فرزندان آنان هستند.

 

سخن پایانی

طایفه اثباتی که ریشه از سبزوار و سربداران دارند بر اساس اسناد موجود دست کم ۲۵۰ سال در برگجون سکونت دارند. در این طایفه افرادی ملقب به شیخ یا آشیخ بسیار وجود داشته و طایفه‌ای مذهبی و با سواد محسوب می‌شدند تا جایی که به قباه بلند مشهور شدند. افرادی معتقدند در میان طایفه اثباتی دراویشی وجود داشته‌اند که مسلک خویش را از دیگران پنهان می‌نمودند. در این طایفه افراد معدودی هم ملقب به ملا بوده‌اند اما به نظر می‌رسد جنس مذهب این طایفه با رواداری و آزادی عملی بیشتری همراه بوده است؛ مرامی که به مسلک دراویش شباهت بیشتری دارد تا ملایان.

بخش اعظم این طایفه و سرشاخه‌های آنان تا حدود ۲۰۰ سال قبل شناسایی شده ولی متاسفانه بخش‌هایی از آنان که اغلب بسیار زود از روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند شناسایی و ردیابی نشده‌اند. همچنین برخی روابط فامیلی میان این شاخه‌های اثباتی همچنان مبهم است.

افرادی در این طایفه با نام فامیل دیگری مانند آقاجانی برگه‌جانی، ثابتی‌آزاد، سبدار، اثباتی لواسانی، قایمی و زکی‌پور در اسناد دولتی ثبت شده‌اند و برعکس افرادی با نام فامیل اثباتی وجود دارند که در اصل (از طایفه پدری) پلویی یا کوشکستانی بودند و نام خود را از طایفه مادر به عنوان اثباتی برگزیده‌اند.

امروزه در میان طایفه اثباتی افراد صاحب‌نام در سیاست، هنر، ادبیات و سایر علوم به نسبت فراوان هستند و نسبت به دیگر طوایف، افراد بیشتری از این طایفه اکنون در خارج از کشور سکونت یافته‌اند.

تشکر و قدردانی

برای این قسمت از تبارنامه از اسناد، نوشته‌ها و اطلاعات افرادی به شرح زیر و به ترتیب مطالب فوق استفاده شده است که از همه آنان تشکر و قدردانی می‌نمایم. به ویژه باید از آقای عباس اثباتی فرزند حسینقلی برای ارایه اسناد بی‌نظیر و همچنین نادر اثباتی برای گردآوری و ارسال عکس تمام اعضای خانواده تشکر کرد:

استاد غلامحسین آذری مهر، خانم عفت اثباتی، آقای غلام‌حسن اثباتی، آقای مصطفی اثباتی، آقای اصغر کوشکستانی، آقای عباس اثباتی (فرزند حسن)، خانم ارمغان اثباتی، آقای نادر اثباتی، خانم سهیلا اثباتی و آقای محمدحسن اثباتی.

درخواست همکاری

بدیهی است کار فوق با وجود ۸ سال تلاش و گردآوری مطالب و تصاویر دارای نواقص و کمبودهایی به ویژه در تصاویر افراد است. دوستانی که هر گونه نقصی را مشاهده کرده یا تصاویر تکمیلی در اختیار دارند لطفا برای ما ارسال فرمایید. راه ارتباطی ایمیل a.labbafi48@gmail.com یا واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۱۲۳۰۵۷۵۵۸ می‌باشد.

لطفا اگر خانواده ای از قلم افتاده است اطلاع دهید

۲ دیدگاه

  1. با سلام وعرض ادب بسیار عالی دست شما درد نکنه جناب لبافی قسمت اول نوشتار شما در مورد طایفه اثباتی در کدام سرفصل می باشد

  2. سلام
    در همین سرفصل برگجونی هاست و ۵ مطلب قبل تر. البته نویسنده اصلی بخش نخست آقای محمدتقی اثباتی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *